ZLBT Chats

Wednesday, September 22, 2010

Harga Minyak Sawit Mentah Naik Pada Faktor Eksternal; Kebimbangan Cuaca

Minyak mentah sawit di Bursa Malaysia Derivatives Exchange berakhir Rabu kebanyakan lebih tinggi dari dengan tindakan pelabur menutup posisi pendek beliau memuat dari harga lebih tinggi minyak krud dan soyoil kontrak hadapan.

Kontrak benchmark Disember berakhir MYR3 tinggi pada MYR2, 673 per metrik tan selepas perdagangan dalam kisaran sempit MYR2 MYR2, 659 -, 694/ton. Perdagangan sedikit berombak semasa sesi awal di tengah tidak adanya pembeli China, sebagai pasaran di China ditutup untuk bercuti kebangsaan tiga hari.

Tapi harga naik lebih banyak di kemudian hari, kerana kebimbangan bahawa curah hujan di Indonesia dan Malaysia bisa basah prospek tanaman kelapa sawit September. curah hujan lebih berat dari biasanya menyertai cuaca La Nina peristiwa dalam beberapa minggu terakhir telah menghalang pengangkutan buah sawit di wilayah sawit besar di Indonesia yang menghasilkan minyak dari Kalimantan tengah kekurangan pekerja selama bercuti baru-baru ini, petani Indonesia dan kata para peniaga.

Seorang petani yang berpusat di Jakarta dengan perkebunan sawit di Kalimantan Barat dan Selatan mengatakan jalan paling terkemuka keluar dari perkebunan kepada kilang-kilang dan kilang telah dipengaruhi oleh hujan lebat. Beberapa petani di Malaysia, pengeluar kelapa sawit terbesar kedua di dunia selepas Indonesia, berkata pengeluaran di negara bahagian Sabah kemungkinan akan mengalami penurunan 2% -5% pada bulan September dari 479.973 ton pada bulan Ogos, memberikan tekanan ke atas harga Namun, setiap penurunan pengeluaran kelapa pada bulan September kemungkinan untuk sementara sebagai kitaran tuaian di kebun, yang berlangsung 10-15 hari, diharapkan dapat meneruskan dengan bulan depan sebagai pekerja-pekerja ladang kembali dari bercuti Aidil Fitri.

Meskipun demikian, permintaan import mantap dari India, yang lain pelanggan utama minyak nabati, harus membawa beberapa bersorak ke pasar. "Setakat pengeluaran biji minyak (di India) yang bersangkutan, output (dari kacang tanah dan kacang soya) yang diharapkan melebihi paras 2009-2010. Walaupun pengeluaran akan lebih tinggi, minyak sayur import keperluan (untuk tahun ini) akan meningkatkan sekitar 400,000-500,000 tan, "kata Govindlal Patel, partner pelaksana di India yang berpusat import minyak nabati Syarikat Dipak Enterprise.

Dia juga berkata penurunan import minyak bunga matahari kerana harga antarabangsa yang lebih tinggi akan meningkatkan permintaan minyak sawit.


India mengamankan minyak sawit dari Indonesia dan Malaysia dan mendapatkan minyak bunga matahari dari Argentina dan Brazil. "Saya menduga import minyak sawit (tahun ini) akan naik sekitar 700,000 tan, manakala import minyak bunga matahari hanya akan mencapai 400.000 ton," ujar Patel.

Kargo olein sawit untuk Januari / Februari / Mac tersenarai dalam $ 900/ton, tidak berubah dari harga hari Selasa tersenarai. April / Mei / Jun kargo tersenarai dalam $ 900/ton dan $ 902.50/ton, tidak-on-board pelabuhan Malaysia, kata seorang eksekutif perniagaan yang berpusat di Singapura.

Cash CPO untuk penghantaran akan ditawarkan di MYR2 MYR10 rendah, 740/ton. Dolar AS dalam mata wang CPO Disember sawit kontrak Globex tersenarai dalam $ 868/ton, $ 5,25 lebih tinggi dari dekat di 0.947 Selasa GMT.

Kontrak November kelapa sawit dalam mata wang ringgit pada Komoditi Indonesia dan Kesan derivatif perdagangan 0,1% lebih rendah di IDR7, 805/ton pada 0947 GMT. Buka bunga pada BMD itu banyak 66.009 66.630 banyak dibandingkan dengan Selasa, sementara kelantangan tersenarai naik menjadi 14.279 dari 11.961 banyak banyak. Satu lot setara dengan 25 tan.

No comments:

Post a Comment